"Holdet der træner bedst, bliver bedst"

HIT (Høj - Intensitets - Træning) med Vindermentalitet i alle de øvelser vi laver for, at skabe et stærkt træningsmiljø.

  1. Omstillinger: Fodbold kendetegnes ved, at man ofte skifter fra at være i forsvar til angreb. Derfor inddrager vi omstillinger i så mange aktiviteter som muligt.

  2. Pulsbælter: 25% høj (RØD) + 50 % mellem (GUL) + 25 % lav (GRØN) intensitet i hver træning.

  3. Træningsbelastning = Intensitet x Varighed. For at udvikle mere eksplosive spillere, skal vi hellere forkorte træningen, for derved at kunne gøre den enkelte spilsekvens mere intensiv og eksplosiv i sin udførelse.

  4. Banen:

    1. Krympe banestørrelsen når man træner opbygningsspil og afslutningsspil. Udfordre og stille krav til spillerne om at beskytte bolden.

    2. Forstørre banestørrelsen når man træner forsvarsspil. Stil krav til forskydning i sprinttempo. Tag pause før intensiteten daler.

  5. Fodbold er en holdsport, ingen spiller er vigtigere end en anden, og ingen er vigtigere end holdet.

  6. Alle spillere skal træne med høj intensitet, så hver træning tæller som en kamp.

  7. Alle spillere skal være i fremragende fysisk tilstand og investere 100 % i alle aktioner både med og uden bold.

TRÆN: Koncentration

Når vi træner, så træner vi – når vi har fri, har vi fri. Fra træningsstart til slut skal spillerne vide, at det er af afgørende betydning for deres udbytte af træningen, at de udviser skærpet opmærksomhed hele tiden (senere en selvfølgelighed). Spilleren skal komme for at træne og ikke for at blive trænet. Kravet til koncentration må dog aldrig overskygge selve glæden ved at træne.

TRÆN: Konkurrence

Konkurrenceelementet er en væsentlig bestanddel i træningen. Det gælder især som motivationsfaktor. Konkurrence er et centralt element i at spille fodbold.

TRÆN: Krav

Spillerne skal mærke, at der bliver stillet krav til dem. Det gælder både i forhold til trænere og medspillere. Kravene skal være afstemt den enkelte spillers niveau, men alle skal have forståelse for, at den enkelte spillers individuelle færdigheder er grundlaget og forudsætningen for kollektivets muligheder og succes.

TRÆN: Kvalitet

Træningen skal kvalitativt være så tæt på de krav, som spilleren bliver stillet over for i kamp (f.eks. teknisk) som muligt. Træningen skal planlægges for den enkelte spiller over længere tid, ligesom træningen differentieres for den enkelte.

TRÆN: Kommunikation

På Fodboldlinjen arbejder vi med 2 typer af kommunikation.

  • Energi (Spillerne): Positiv kommunikation igennem støtte og support.

  • Instruktion (Træner): Vejledende kommunikation i forhold til VI, DE og JEG har bolden.

TRÆN: Kontrolcirkel

Jeg skal blive bedre og stærkere til at fokusere på de ting jeg kan kontrollere, og se bort fra vilkår og ting som jeg ikke kan gøre noget ved.

Jeg lader mig ikke påvirke af de ting jeg ikke har kontrol over:

  • Dommeren, Modstanderen, Vejret, Banen, Tilskuere osv

Træningsmiljø er mere end præstationer

I et godt træningsmiljø skal ALLE udvikle sig FODBOLDFAGLIGT.

I et godt træningsmiljø skal ALLE have respekt for FORSKELLIGHED.

I et godt træningsmiljø skal ALLE være en del af FÆLLESSKABET.

Hvad opnår man personligt i et godt træningsmiljø:

  • Udvikle robusthed.

  • Personlige kompetencer.

  • Tillid til andre, opbygning af fælles normer og sociale netværk.

  • Fastholde fokus, stræbe efter opstillede mål.

  • Vedholdenhed, selvkontrol og selvdisciplinering.

Kamp: Anfører (4 stk.) for hver hold:

  • Kommunikation

  • Kvalitet

  • Koncentration

Træning: Anfører (4 stk.) for hver træningsgruppe:

  • Koncentration

  • Kommunikation

  • Kvalitet

  • Konkurrence

  • Kontrolcirkel

  • Krav