HIT - Præstationsmiljø
I arbejdet med at skabe et PRÆSTATIONSMILJØ med høj grad af psykologisk tryghed, hvor læring er altafgørende, er der 3 indsatsområder, man kan tage fat i.
STRUKTUR hvor spillerne og trænerne kan sætte pris på deres relationer. Rammesætninger, der fordrer at snakke om, hvordan vi er dygtige sammen kommunikativt, socialt og i relation til præstation. Eksempler på dette kan være at ’tvinge’ spillerne til at vurdere og optimere hinandens udviklingsmål eller arbejde med måden vi kommunikerer om læring i træning. Heri ligger vigtigheden af, at alle på holdet forstår, at de er afhængige af hinanden for at lykkes, og føler et ansvar for at bidrage til fællesskabet (også gennem andres individuelle udvikling).
TRYGHED og KONSEKVENS. Ledelse er en af de vigtigste faktorer i dannelsen af et psykologisk trygt miljø, idet trænerens adfærd sender signal om ”hvordan vi gør og er” her på holdet. Trænere fremmer psykologisk tryghed positivt hvis de kan give venlig ærlig feedback, tale åbent om fejl som, og med, et kollektivt ansvar. Hvis de derimod bebrejder andre deres fejl, ikke indrømmer egne dårlige beslutninger, håner ”dumme” spørgsmål eller favoriserer nogen frem for andre, har psykologisk tryghed meget svære betingelser. Den psykologiske tryghed kan tillige være understøttet af måden vi taler om aftaler og fejl i forhold til den spillestil vi har. I det ligger der mange spændende dialoger som netop er dialoger og ikke blot instruktioner med fokus på rigtigt og forkert.
KVANTITATIV DATA at tale ud fra og følge med i udviklingen af holdet. Hvordan vi har den psykologiske tryghed det på vores hold? Således en løftestang for at tale om hvad holdet skal blive dygtigere til og hvordan spillerne og trænerne kan arbejde med for eksempel ærlighed i feedback, hierarkiets betydning for præstation og sociale relationer. En form for data informeret ledelse som igen lukker op for dialoger om hvordan vi bliver dygtigere sammen.
Et vinder præstationsmiljø: "Vi må gerne lave fejl - men vi må IKKE gemme os"
Hvad er en god træning, hvis du spørg spillerne
En god træning set fra spillerne:
Træningen er varieret: Spillerne sætter pris på, at træningen er varieret, og at øvelserne veksler mellem forskellige temaer. Derudover skal øvelserne ikke vare for længe i forhold til koncentrationstiden. (Alderen på spilleren + 2 min.)
Træningen giver alle spillerne passende fodboldfaglige udfordringer: Spillerne oplever, at de motiveres og engageres i træningen, når de møder passende fodboldfaglige udfordringer. Når spillerne oplever niveauet som tilpas, taler de om træningen som spændende og lærerig, og de oplever træningen som meningsfuld.
Træningen giver mulighed for fordybelse og koncentration: Spillerne er glade for at arbejde fordybet og koncentreret. De vil gerne have et træningsmiljø, der er roligt og fokuseret, men de oplever ofte uro til træning, der kan være ubehagelig for dem. Som træner kan I give bedre mulighed for fordybelse ved at have klare skift mellem øvelserne og aktive spillere.
Træningen bygger på en god relation mellem træner og spiller: Spillerne motiveres af gode relationer til deres trænere. Relationen er central for spillernes engagement og lyst til at byde ind i træningen. Når I som trænere møder spillerne med fodboldfagligt engagement og interesse, er det med til at gøre spillernes træning god og lærerig.
Træningen giver spillerne en aktiv rolle: Spillerne fortæller, at træningen især griber dem og er spændende, når de selv er aktive og involverede. Eks. når I som trænere inddrager dem og giver plads til spillerinput eller bruger træningsformer, hvor spillerne selv er udførende, bl.a. taktiske oplæg og øvelseseksperimenter.
TRÆN: Koncentration
Når vi træner, så træner vi – når vi har fri, har vi fri. Fra træningsstart til slut skal spillerne vide, at det er af afgørende betydning for deres udbytte af træningen, at de udviser skærpet opmærksomhed hele tiden (senere en selvfølgelighed). Spilleren skal komme for at træne og ikke for at blive trænet. Kravet til koncentration må dog aldrig overskygge selve glæden ved at træne.
TRÆN: Konkurrence
Konkurrenceelementet er en væsentlig bestanddel i træningen. Det gælder især som motivationsfaktor. Konkurrence er et centralt element i at spille fodbold.
TRÆN: Krav
Spillerne skal mærke, at der bliver stillet krav til dem. Det gælder både i forhold til trænere og medspillere. Kravene skal være afstemt den enkelte spillers niveau, men alle skal have forståelse for, at den enkelte spillers individuelle færdigheder er grundlaget og forudsætningen for kollektivets muligheder og succes.
TRÆN: Kvalitet
Træningen skal kvalitativt være så tæt på de krav, som spilleren bliver stillet over for i kamp (f.eks. teknisk) som muligt. Træningen skal planlægges for den enkelte spiller over længere tid, ligesom træningen differentieres for den enkelte.
TRÆN: Kommunikation
På Fodboldlinjen arbejder vi med 2 typer af kommunikation.
Energi (Spillerne): Positiv kommunikation igennem støtte og support.
Instruktion (Træner): Vejledende kommunikation i forhold til VI, DE og JEG har bolden.
TRÆN: Kontrolcirkel
Jeg skal blive bedre og stærkere til at fokusere på de ting jeg kan kontrollere, og se bort fra vilkår og ting som jeg ikke kan gøre noget ved.
Jeg lader mig ikke påvirke af de ting jeg ikke har kontrol over:
Dommeren, Modstanderen, Vejret, Banen, Tilskuere osv
Koncentration
Kvalitet
Den MÆGTIGE i træningen
Den mægtige er et spil, der kroner en komplet og træningsparat fodboldspiller til DEN MÆGTIGE af træningsbanen. Spillet strækker sig over en given periode, hvor det er muligt at indsamle point under træningen inden for nedenstående kategorier.
INDSATS: Her tildeles der point til den som har haft den bedste indsats til træning.
PRÆSTATION: Her tildeles der point til den som har præsteret/lykkes med træningens præmis.
KVALITET: Her tildeles der point til den som har trænet med mest kvalitet under træningen.
Ud fra ovenstående tre kategorier, er det muligt for ALLE at få point. Man kan bl.a. belønnes for at være en god holdkammerat under INDSATS, man kan belønnes for at have være skarp i tekniske øvelser, i styrkelokalet, til spring-sprint osv. under KVALITET og man kan belønnes for at lykkes individuelt i interne kampe/øvelser til træning under PRÆSTATION.
Pointene gives af trænerteamet under træningen.
"Holdet der træner bedst, bliver bedst"
HIT (Høj - Intensitets - Træning) med Vindermentalitet i alle de øvelser vi laver for, at skabe et stærkt træningsmiljø.
Omstillinger: Fodbold kendetegnes ved, at man ofte skifter fra at være i forsvar til angreb. Derfor inddrager vi omstillinger i så mange aktiviteter som muligt.
Pulsbælter: 50% høj (RØD) + 35 % mellem (GUL) + 15 % lav (GRØN) intensitet i hver træning.
Træningsbelastning = Intensitet x Varighed. For at udvikle mere eksplosive spillere, skal vi hellere forkorte træningen, for derved at kunne gøre den enkelte spilsekvens mere intensiv og eksplosiv i sin udførelse.
Banen:
Krympe banestørrelsen når man træner opbygningsspil og afslutningsspil. Udfordre og stille krav til spillerne om at beskytte bolden.
Forstørre banestørrelsen når man træner forsvarsspil. Stil krav til forskydning i sprinttempo. Tag pause før intensiteten daler.
Fodbold er en holdsport, ingen spiller er vigtigere end en anden, og ingen er vigtigere end holdet.
Alle spillere skal træne med høj intensitet, så hver træning tæller som en kamp.
Alle spillere skal være i fremragende fysisk tilstand og investere 100 % i alle aktioner både med og uden bold.