Transition
"Dem der træner bedst, bliver bedst"
Late bloomers på Fodboldlinjen
En ”late bloomer” er en person, hvis talent eller evner ikke er synligt for andre før senere end normalt.
Landstræner Kasper Hjulmand
Inddelingen af børn i første-, andet- og tredjehold i sportsforeningerne og skolerne er blevet en selvopfyldende profeti. Det er den gamle Rosenthal-effekt: hvis man får at vide, at man er dygtig, så vokser man, og man får ikke mindst en endnu bedre behandling. Den tankegang eksisterer overalt. I skolevæsenet, i idrætten og på arbejdsmarkedet skaber vi lige nu vindere og tabere – det tror jeg ikke på.
Alle mennesker har noget, som de kan, siger Kasper Hjulmand og uddyber: For mig at se handler selektion om, at man laver mere eller mindre lukkede hold, hvor man giver førsteholdet de bedste trænere og mest opmærksomhed, mens de andre hold skal være glade, hvis de overhovedet har udstyr og en træner. Her bliver det umuligt at avancere. Man er dermed opgivet på forhånd, også selvom ens potentielle talent er større end nogle af de mere fysisk og kognitivt udviklede børn.
Vi skal i fodbold Danmark arbejde mod at skabe et system som Fodboldlinjen.dk - en del af Skanderborg Ungdomsskole, der ikke forfordeler, men skaber lige muligheder for at spillere udvikler sig på det niveau, man har på et givent tidspunkt. På den måde kan de unge spillere i højere grad, når de bliver ældre, selv vælge, hvilken vej de vil gå i forhold til netop deres fodboldtalent, siger Kasper Hjulmand.
"Det gælder ikke om at komme først, det gælder om at nå længst"
Alexander Ammitzbøll
Thea Rhode
Alexander Lind
Thomas T Kristensen
MENTALT først klar til ELITE som 21 årig
“Fodbold er 30% færdigheder (teknisk, taktisk, fysisk) og 70% mentalt. ”
Spillere har brug for en god hukommelse til at lære tekniske og taktik færdigheder, til at træffe beslutninger på splitsekund og planlægge fremad. De skal være modstandsdygtige over for fiasko, nederlag og skader. Vindermentalitet er det, der adskiller elitespillere fra resten - selvdisciplinen til at blive den bedste og lykkes, hvilket driver dem til aldrig at stoppe med at blive bedre.
Beslutningstagning: Fodbold er et hurtigt spil, der kræver, at spillerne træffer beslutninger på splitsekund konstant. Evnen til at evaluere situationer hurtigt, forudse modstanders bevægelser og vælge den bedste vej under pres er et direkte resultat af mental risikovurdering (Orientering og Placering).
Håndtering af pres: Spillere optræder ofte foran titusinder af tilskuere, mens millioner flere ser på tv. Evnen til at håndtere dette pres, bevare fokus og levere en konsistent præstation er rodfæstet i vindermentalitet.
Mental robusthed: En elitefodboldspillers rejse er fyldt med tilbageslag – nederlag, skader og nogle gange kritik. En stærk mental styrke giver spillerne mulighed for at komme sig tilbage fra disse udfordringer, bevare et positivt mindset og hele tiden stræbe efter forbedringer.
Læring og tilpasning: Fodbold er et spil i stadig udvikling. Holdene opdaterer konstant deres taktik, og spillerne skal tilpasse deres færdigheder derefter. Dette kræver en stærk kognitiv evne, hukommelse og vilje til at lære og udvikle sig.
Team dynamik: Social kompetence spiller, en stor rolle i fodbolden. Spillernes evne til at kommunikere, forstå hinanden og arbejde sammen som en enhed kan være forskellen mellem sejr og nederlag. Dette indebærer også forståelse af forskellige kulturer og baggrunde, især på forskellige hold.
Selvtillid: Selvtillid påvirker en spillers vilje til at tage risici, tro på deres evner og stræbe efter fortræffelighed. Det er denne indre tro, der ofte differentierer elitespillere, skubber dem til at nå højder, andre kun drømmer om.
Visualisering og målsætning: Visualiseringsteknikker giver spillerne mulighed for mentalt at øve scenarier, som kan hjælpe i selve spillet. At sætte klare mål, både kortsigtede og langsigtede, holder spillerne på linje med deres ambitioner og giver en køreplan for deres rejse.
Talenter er også Teenagere
GENERATION PRÆSTATION - DET PERFEKTE ER BLEVET DET NORMALE.
Pointen er, at unge mennesker gerne må være perfektionistiske, men at det skal være i den positive form.
Ungdomsårene er den periode i livet, hvor man for alvor begynder at skulle træffe vigtige beslutninger for sig selv og om sig selv. Ens identitetsdannelse er central i ungdomsårene med overvejelser som "hvem er jeg?" og "hvad vil jeg med mig selv og mit liv?".
Når vi træffer valg, er det ofte med udgangspunkt i, hvad man står for som person, hvilket gør identitetsdannelsen til en essentiel proces i ens udvikling mod livet som voksen.
Typiske konsekvenser af teenagehjernen under ombygning.
Glemsomhed
Opfarende adfærd
Lav modstandskraft mod overbelastning
Voldsom træthed om morgenen
Irrationelle handlinger i komplicerede situationer
Følsomhed/emotionelle svingninger
Mangelfuld evne til at tolke omgivelserne korrekt
Mangelfuld bevidsthed om konsekvenser af handlinger
Opfarende og konfliktskabende adfærd i hjemmet
Hyppige impulshandlinger
Talent op til 16 år => JEG og Vindermentalitet
"Din største begrænsning er dig selv - Viljen er det største talent"
TALENT: HVAD du kan med bolden - kan bruges op til 16 år.
SPILFORSTÅELSE - JEG har bolden:
HVOR spiller du bolden hen i forhold til presset (prioriteringer)
HVOR erobre du bolden (område)
HVOR modtager du bolden (placering)
VINDERMENTALITET:
HVORDAN reagere du når tingene ikke lykkes (reaktion efter boldtab)
Potentiale og Præstation
Forberedelse (kost, søvn, JEG har bolden opgaver)
Kampen (løse mine JEG har bolden opgaver og hvad gør jeg hvis det ikke lykkes)
Selvevaluering
Restitution (fysisk og ikke tænke fodbold 24/7)