S.01 Strategi - Strategisk ledelse & sammenhæng
Klubben skal have vedtaget at prioritere talentsektoren på et tilstrækkeligt højt niveau i henhold til ATK for U10-U15, og have en klar vision for talentudviklingen.
Klubben skal have en tydelig identitet, der er forankret i organisationen og i talentudviklingen. Dette i sammenhæng med klubbens værdier.
Klubben skal bekræfte at man har en strategi der lever op til klubbens stjerneniveau jf. dette afsnits minimumskrav.
Klubben skal indsende sine strategiske langsigtede mål, samt en aktivitetsplan for de operationelle kortsigtede mål i ungdom.
Handleplan (1 Side)
Vision for Talent
Mission for Talent
Strategimodel Talent - Den Gule Vej
Langsigtede mål (KPI´er)
Forretningsmodel
ANBEFALINGER FRA DBU
Der ses en klub der over en årrække har været udfordret med at udvikle et sammenhængende talentudviklingsmiljø.
Der har været flere retningsskift i talentudviklingsmodellen og der ses et miljø med få ressourcer, hvor mange ansvarsområder og opgaver hviler på få hænder.
Strategisk mangler der en tydelig retning for, hvad det er for et talentudviklingsmiljø som klubben ønsker at kunne tilbyde. Derfor er det essentielt at klubben sætter en tydelig strategisk retning, som kan være en guideline for udviklingen af talentudviklingsmiljøet. Dette kan understøtte identificering af de nødvendige operationelle optimeringer/tiltag der skal til for at klubben kan realisere sine ambitioner om at være områdets fortrukne talentudviklingsmiljø.
Derfor bør det operationelle udviklingsarbejde i højere grad prioriteres og struktureres ud fra den strategiske retning.
På holdudviklingsområdet, som er kerneområdet i talentudviklingsprogrammet, har klubben valgt at arbejde med en klubstyret model, hvor al indhold på U10 – U15 er udarbejdet af ungdomsledelsen.
Klubben bør fortsat tage styring på klubrammer og indhold, men det er afgørende at der skabes endnu højere kvalitet og større sammenhæng mellem elementerne spillestil, curriculum, periodisering, ugeplan og trænermøder.
Det kan overvejes at fokusere på de overordnede klubrammer og udarbejde en mere detaljeret periodisering som trænerne kan planlægge træning ud fra, fremfor den nuværende model hvor al træning er færdiglavet af ungdomsledelse.
På de individuelle områder kan der med fordel optimeres flere steder, herunder det fysiske- og mentale område, samt på individuel træning. Derudover bør klubben fokusere på at videreudvikle skolesamarbejdet med byens skoler, da det kan blive et af klubbens styrkeområder på længere sigt.
Overordnet ses der et talentudviklingsmiljø der i forhold til den nationale udvikling har få ressourcer. Der bør i det fremadrettede arbejde være fokus på at skabe kvalitative og sammenhængende klubrammer og procedurer, hvilket kan skabe højere kvalitet i det samlede talentudviklingsprogram.
Klubben: FC Skanderborg har som mål, med udgangspunkt i fodbold, at være det foretrukne foreningstilbud i lokalsamfundet og blive anerkendt for at omfavne og udvikle hvert enkelt medlem på alle niveauer. På breddedelen stræber vi efter at tilbyde udvikling og fantastiske fodboldoplevelser for både piger og drenge. Vi arbejder på at skabe et udviklende træningsmiljø ved at rekruttere og uddanne frivillige.
FUGE – det der holder os sammen!
F-Fællesskab - vi betyder noget for hinanden.
U-Udvikling - vi bevæger os mod vores potentiale.
G-Glæde- vi leger, motiveres og begejstres.
E-Engagement- vi udviser interesse og respekt.
Vi vil FODBOLDFAGLIGHEDEN => det kræver at vi er tydelige i hvad vi forventer af hinanden.
Vi vil FODBOLDFÆLLESSKABET => det kræver at vi hjælper hinanden gennem positiv kommunikation.
Vi vil FODBOLDFORSKELLIGHEDEN => det kræver at vi respekterer hinanden for hvem vi er eller hvad vi kan.
Inden for foreningens sportslige og sociale rammer tilbyder FC Skanderborg et kreativt, udviklende og inspirerende miljø, hvor der er plads til alle.
FC Skanderborg har som mål at give medlemmerne gode muligheder for at opbygge sociale relationer og livslange venskaber gennem deltagelse i foreningen og fællesskabet, hvor alle bidrager.
Vi tilbyder et bredt fodboldmiljø med fokus på at skabe et socialt miljø, hvor den enkelte spiller kan udvikle sig i trygge omgivelser. Vores mål er at give børn og unge i Skanderborg Kommune mulighed for at opleve glæden ved bevægelse og fodboldspil.
På talentdelen søger vi at opretholde en god dialog med AGF, Horsens og Silkeborg og samarbejde om udviklingen af de bedste spillere i FC Skanderborg. Vi arbejder på at udvikle vores egne spillere, således at 75% af spillerne på førsteholdene er egenudviklede. Vi har fokus på talentudvikling frem for elite. Vores mål er at tilbyde talentholdene mulighed for at spille i den næstbedste række i forhold til eliteklubberne i vores område og fokusere på den individuelle spillerudvikling.
På både breddedelen og talentdelen søger vi at skabe et anerkendende miljø med fokus på at fastholde den enkelte spiller. FC Skanderborg ser mennesket bag spilleren og stræber efter at være mere end bare fodbold. Vi ønsker at være en sammenhængende klub, der byder både bredden, talentet, drenge og piger velkommen.
Definere en række strategiske mål (sigtekorn) der sætter en retning for talentudviklingsmiljøet – hvor vil vi optimalt gerne være på prioriterede områder. Dette kan med fordel gøres i prioriterede kategorier (hovedområder) – se forslag Hovedområder og Strategiske mål.
Trænerudvikling
Individuel udvikling og Skolesamarbejde U6-U20
Børnefodbold U5 – U9
Børnefodbold U10 – U12
Holdudvikling U13 – U19
Transition
Talent: FC Skanderborg vil skabe det bedste LATE BLOOMERS udviklingsmiljø for U12-U20 spillere fra Skanderborg Kommune gennem TRIVSEL - SPILLERUDVIKLING - UDDANNELSE
Vi vil skabe udvikling for ALLE - med fokus på at den ENKELTE skal LYKKES gennem maximal udnyttelse af potentiale og præstation.
500 boldberøringer pr. spiller pr. træning
300 aktioner (erobringer, afslutninger, 1v1 osv.) pr. spiller pr. træning.
Præstationsmiljø med Pulszoner i hver træning: RØD 50 %/45 min. GUL 35 %/32 min. GRØN 15 %/13 min.
Tid pr. øvelse: spillernes alder + 2 min. pr. øvelse (inkl. skift/evaluering) eks. 12 år max 14 min. pr. øvelse.