MODGANG er også en del af en Transitionsplan

MODSTANDSKRAFT er afgørende for succes for spillere i deres transition fra U16-U23 spiller.

Modstandskraft er noget der bliver udviklet over tid. Hvis et individ ikke er vant til at møde modgang og engang imellem at skulle forholde sig til udfordringer, så kan man heller ikke forvente at dette individ har den store modstandskraft. Hjernen er en muskel som skal trænes ligesom alt andet, og hvis den ikke bliver trænet i at kunne modstå modgang, så vil der også være en større chance for at hjernen siger fra og giver op når modgangen begynder at indtræffe. Arbejdet med vores spillere og introduktionen på det bevidste og ubevidste plan til det at møde modgang i mindre og større grad for at skabe en vis form for modstandskraft, skal starte hos de yngre årgange. Det skal være en del af den pakke, de skal have været igennem i deres uddannelse som ungdomsspillere i eliteklubber. - Mike Tullberg Dortmund U19 Cheftræner

Oskar Buur blev sorteret fra i AGF og skiftede efterfølgende til 2. division i Brabrand. Derfra blev han hentet til Wolverhamptons U23 hold og derigennem kæmpet sig op i en Premier League trup og debut i både Premier League og Europa League.

Magnus Kaastrup blev solgt fra AGF til Lyngby efter et leje ophold i Dortmund. Vigtigst af alt er det nødvendigt at være selvisk og jagte det man tror på.

Eksempler på modgang for spilleren:

  • Socialt ikke meget tid/frihed til venner, kæreste og familie.

  • Træneren

  • Fravalg til holdet

  • Skader

  • Fysisk udvikling

  • Taktisk forståelse osv.

LØSNING: Reagere positivt efter en fejl - "næste aktion er den vigtigste".

Når træneren ikke kigger din vej

Du skal være YDMYG - men IKKE GEMME dig.

Du har to muligheder, hvis træneren har mistet troen på dig

Mulighed 1: De fleste spillere ender med at blive indadvendte og blot at være passager i deres indre dialog. Her centrerer fokus rundt om de hyppigste tanker:

  • ”Det eneste der vil hjælpe er, hvis jeg ikke har det sådan her”

  • ”Jeg håber ikke det fortsætter sådan her”

  • ”Hvad skal jeg gøre, det er jo ikke min beslutning?”

Disse tanker hjælper dig ikke tilbage i startopstillingen, de gør dig i stedet mere fastlåst. Tankerne er samtidig et udtryk for din indsats, eller din manglende indsats.

Mulighed 2: At fokusere på at gøre noget her og nu.

  • At igangsætte dig.

  • At få dig i bevægelse.

  • At tune dit fokus ind på aktivt at handle.

Du behøver ikke andet. Brug det og gør det seriøst. Der skal ikke mere til. Når du først er i ’bevægelse’ og arbejder for at ændre den nuværende situation, hvor træneren ikke lige kigger din vej, har du fået kontrollen tilbage. Det mentale har ikke længere kontrollen over hvad du gør og hvad du ikke gør. Nu har du igen kontrollen. Det er her du kan ændre situationen og det er her du er bedst. Husk på at intet er permanent. Det er kun permanent, at du kan se træneren kigger andre veje end dig, når du intet gør, for at ændre situationen. Det er ikke en straf mod dig eller til dig. Det er blot en test. Det er en test til dig og den test skal du lykkes i.

Transitionsplan - forskellen er TEMPOET

Transitionsplan

  1. Transitionssamtale

  2. Transitions ugeplan

  3. Matchning (25-50-25).

  4. FUTURE

  5. Fra Talent til Topspiller

1.Transitionssamtale

Transitionssamtale Ugentlig sparring, 1 månedligt møde og status hos den enkelte spiller:

    • Det hele menneske: Hvordan trives du ? (GRØN - GUL - RØD)

    • Spillerudvikling H-I-T med Vindermentalitet: Hvordan lykkes du med din Spillerudvikling ? (GRØN - GUL - RØD)

    • JEG har bolden POP: Har du styr på dine opgaver og udførelsen af dem ? (GRØN - GUL - RØD)

    • Træningseffektivitet: Hvor effektivt træner du ? (GRØN - GUL - RØD)

Træningseffektivitet på 0-10 i alle træninger.

  • Truptræning: Fokus på holdudvikling - DE, VI og JEG har bolden.

  • Transitions træning: Fokus på 25% over eget niveau med et hold/gruppe der er bedre end en selv.

  • Morgentræning: Fokus på teknisk, taktisk, fysisk og mental træning med grupper a matchet 8-10 spillere.

  • POINT/Individuel træning: Fokus på teknisk/taktisk træning med mange kvalitative gentagelser på ens position.

  • Atletisk træning: Fokus på balance/skadesforebyggende, hurtighed, acceleration, springstyrke, nærkampstyrke.

  • Restitutionstræning: Nedvarmning, Smidighed, Isbad, Phone roller, Massage osv.

2.Transitions ugeplan

Transitions ugeplan (se eksempel).

  • Laves ALTID individuelt ud fra talentets spillerudviklingsområder:

  • Træning (Trup, Transition, Atletisk, Individuel/POINT, Morgentræning, Restitutionstræning).

  • Kampe (Turnering, Testkampe, Antal spilminutter).

  • Spillerens fysiske tilstand evt. genoptræningsforløb.

3. Matchning af den enkelte spiller

I DBU’s Holdninger & Handlinger beskriver et princip til optimal udvikling af den enkelte spiller.

Princippet hedder 25-50-25.

  • 25% af tiden bør spillerne udfordres i et miljø med spillere under deres eget niveau.

  • 50% af tiden i et miljø med spillere deres eget niveau.

  • 25% af tiden i et miljø over deres eget niveau.

4. FUTURE

FUTURE plan:

  1. Afgørende spiller i Træningsgruppen.

  2. Afgørende spiller i B holdets kampe.

  3. Udtages til Holdudviklingsgruppen og konkurrence på positionen til træning.

  4. Indskifter i A holdets kampe.

  5. Fast spiller i A holdets kampe.

  6. Afgørende spiller i A holdets kampe.

5. Fra Talent til Topspiller

Hvad vil JEG ofre for at opnå ?

  • Det hele menneske (0-10)

  • Spillerudvikling H-I-T med Vindermentalitet (0-10)

  • JEG har bolden POP (0-10)

  • Træningseffektivitet (0-10)

Tålmodighed er også Transition

  • Gns. alderen i Superligaen = 24 år.

  • Gns. alderen i 1. division = 23 år.

  • Gns. alderen i 2. division = 25 år.

Internationalt

  • Premier League = 26 år.

  • Bundesligaen = 25 år.

  • Serie A = 26 år.