Trænerakademi
Træneren er nøglen til succes
Fodboldlinjens trænerakademi handler om at inspirere, motivere og uddanne fodboldtrænere til og i de lokale foreninger i Skanderborg Kommune.
Fodboldsamarbejdet omhandler træneruddannelse for fodboldeleverne 7.8.9. årgang + Campus Skanderborg (14-20 år) og som dagligt er børne og ungdomstrænere i Galten FS, Hårby Idrætsklub 81, Herskind Boldklub, FC Skanderborg, Hørning IF Fodbold, Låsby Boldklub, Ry Fodbold, Stilling IF, Stjær Boldklub, Virring fodbold, Gl. Rye Idrætsforening og Riis Tebstrup Idrætsforening.
Målsætning:
At rekruttere UNG trænere U14-U20 til trænergerningen i Skanderborg Kommunes foreninger gennem Folkeskolerne og Campus Skanderborg.
At udvikle trænere i fodboldklubberne i Skanderborg Kommune.
At øge netværket og samarbejdet mellem trænerne i fodboldklubberne i Skanderborg Kommune.
Trænerudvikling
Kompetenceområdet trænerudvikling omfatter fire færdigheds- og vidensområder:
Træner adfærd: Handler om at beskrive egen adfærds betydning for træningsmiljøet
Træningsmiljø: Fokuserer på træningsmiljøet betydning for holdet og den enkelte spille
Kommunikation: Er centreret om både den verbale og non verbale kommunikation
Observation: Handler om at gennemføre observationer med henblik på udvikling af den enkelte spiller og holdet
Undervisningen
Eleverne skal arbejde med sikker og kontrolleret teknik i fodbold. Undervisningen i fodbold udvides gradvist til et højere niveau, som kræver øget spilforståelse og fokus på taktik. Undervisningen skal bidrage til, at eleverne opnår en klar fornemmelse af og forståelse for samspil, taktik og regler, samt betydningen af de sociale og mentale aspekter i fodbold.
En del af undervisningen have fokus på trænerrollen og de pædagogiske og didaktiske værktøjer og redskaber man som træner kan gøre brug af, herunder en klar kommunikation og forståelse af egen adfærd.
Undervisningen vil lægge hovedvægten på den praktiske dimension og således vil langt størstedelen af tiden foregå på fodboldbanen.
Eleverne skal gennem spillerudvikling opnå viden og færdigheder, der udvikler deres forståelse for træningsmiljøets 6 K'er. Kvalitet-Krav-Konkurrence-Koncentration-Kommunikation-Kontrolcirkel.
Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i kompetenceområderne. Læseplanen beskriver undervisningens progression i fagets trinforløb og danner grundlag for en helhedsorienteret undervisning.
Det er væsentligt, at der i det enkelte undervisningsforløb arbejdes med flere færdigheds- og vidensmål på tværs af kompetenceområderne. Det skal endvidere tilstræbes, at undervisningen tilrettelægges, så den vekselvirker mellem den enkeltfaglige fordybelse og det tværfaglige arbejde. Undervisningen skal tilrettelægges, så den imødekommer målsætningerne om en længere og mere varieret skoledag, jf. lov nr. 1640, heriblandt varieret og anvendelsesorienteret undervisning, bevægelse, åben skole og understøttende undervisning.
Observation (fodboldfagligt)
Handler om at gennemføre observationer med henblik på udvikling af den enkelte spiller og holdet.
Feedback er essentielt i forhold til at udvikle sig som spiller. Feedback er dog mest effektivt, hvis det gives rettidig i forhold til opgaven, og at feedbacken er fremadrettet og brugbar, så spilleren ved hvad det er hun skal arbejde med i forhold til muligheder og områder.
Træningsmiljø
Kvalitet-Krav-Konkurrence-Koncentration-Kommunikation-Kontrolcirkel.
Fokuserer på træningsmiljøet betydning for holdet og den enkelte spiller.
Hvis det ikke er rart at komme i klubben, vil der både ske et frafald af spillere og spillerne vil ikke udvikle sig optimalt. Der blive fokuseret på spillerens tilhørsforhold, medbestemmelse og mestring.
Kommunikation (coaching/vejlede)
Trænerens verbale og non-verbale kommunikation og sammenhængen mellem disse. Trænerne vil træne det at kommunikere individuelt til spilleren under både træning og kamp. Kommunikere til en gruppe af spillere, men også det at kommunikere med forældre til spillere.
Træner adfærd
Handler om at forstå sin egen adfærds betydning for træningsmiljøet.
Trænerens omgang med spillerne er en afgørende faktor i udviklingen af den enkelte spiller og holdet som helhed. Få kendskab til pædagogiske og didaktiske værktøjer og redskaber, der kan understøtte trænerens adfærd.
Trænerakademi for 7.8.9. årgang (fagdag)
DBU C1 Træneruddannelse som FAGDAG for 7./8./9. årgang i Folkeskolerne i Skanderborg Kommune.
UEFA C1-træner er første trin for alle trænere i den UEFA-godkendte træneruddannelse.
Kurset tager udgangspunkt i uddannelsesformålet ”at skabe gode oplevelser for og udvikling af spilleren med henblik på glæde og fastholdelse”. I DBU tror vi på, at du bliver en bedre træner af at øve dig i at være træner. Derfor vil du fra start på UEFA C1 blive involveret på banen under praktikker, som udgør en stor del af det samlede kursus. Det, mener vi, er relevant og brugbart for alle trænere.
Kurset har stort fokus på selve fodboldspillets karakter med det afsæt, at spillerne skal spille så meget som muligt. Hvad betyder det for valget af træningsaktiviteter, og hvornår og hvordan kan det så alligevel have en effekt at afbryde spillerne og hjælpe dem individuelt eller på holdniveau
Optagelseskriterier: Du skal være fyldt 13 år inden uddannelsesstart.
Forløbet er 2 x 5 timer.
DBU Træneruddannelse (Udviklingsdage)
DBU og UEFA Træneruddannelse på Campus Skanderborg.
Fodboldlinjen.dk - en del af Skanderborg Ungdomsskole, Campus Skanderborg (UCS10 Skanderborg, Skanderborg Gymnasium og SCU - Skanderborg Odder Center for Uddannelse) og DBU går sammen i historisk fodboldsamarbejde i Skanderborg Kommune.
C1-, C2- og C3-træneruddannelse, som er de tre trin i den godkendte UEFA C-træneruddannelse målrettet børne- og ungdomstrænere afvikles som følgende:
UEFA C1-træner (10 timer) i Folkeskolen.
UEFA C2-træner (20 timer) og UEFA C3-træner (30 timer) på på UCS10 - UCS10 Fodboldlinjen, Skanderborg Gymnasium og SCU - Skanderborg Odder Center for Uddannelse.
Praktisk
UEFA C1-træner (10 timer) 2x5 timer
UEFA C2-træner (20 timer) 4x5 timer/2x10 timer
UEFA C3-træner (30 timer) 3x10 timer